Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ 2009 - 2014


Της Φλώρας ΠΑΠΑΔΕΔΕ

Δεν είναι μόνο οι απανωτές μεγάλες αυξήσεις στα τιμολόγια της ηλεκτρικής ενέργειας και οι συνεχείς φοροεπιβαρύνσεις στους λογαριασμούς. Η μετάβαση από την απλή, επί 55 χρόνια ισχύουσα, ενιαία τιμή της κιλοβατώρας ανά επίπεδο κατανάλωσης συν του παγίου, στην κατάτμηση των χρεώσεων στο όνομα της «διαφάνειας της αγοράς» καθιστά αδύνατο για ένα νοικοκυριό ή μια μικρομεσαία επιχείρηση να παρακολουθήσει την εξέλιξη των χρεώσεων και των αυξήσεων - εκτός και προσλάβει ειδικό λογιστή ειδικά γι’ αυτή τη δουλειά.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να βάλουμε μια σειρά στο χάος. Σαν βάση σύγκρισης παίρνουμε το 2009 για δυο λόγους: α) η χρέωση παραμένει ακόμα στο λογαριασμό μία και αδιαίρετη και β) δεν έχει γίνει ακόμα εμφανής η κρίση και η επιβολή της μνημονιακής πολιτικής.

Α. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΗΣΗΣ
(Δηλ. όσα περιείχε το παλιό ενιαίο και αδιαίρετο τιμολόγιο της ΔΕΗ επί 55 χρόνια)

 1. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ - ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Δηλ. αυτές που αναφέρονται σαν αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ, χωρίς τις αυξήσεις στις χρεώσεις συστήματος μεταφοράς, δικτύου διανομής και ΥΚΩ που επιβάλλονται από το 2009 και μετά από τη ΡΑΕ αυτοτελώς και ανεξάρτητα από τις αυξήσεις στο σκέλος παραγωγής-εμπορίας ενέργειας).

2008: το ΥΠΕΚΑ προχώρησε σε δύο αυξήσεις στην - ενιαία ακόμη - τιμή του ρεύματος, από 1.1.2008 και 1.7.2008 που μεσοσταθμικά ανήλθαν στο 12,1%.
2009: Αύξηση (1.7.2009) - στην τιμή παραγωγής-εμπορίας τώρα - που ανήλθε μεσοσταθμικά σε 7,3%.
2010: δεν έγινε αύξηση στην τιμή παραγωγής-εμπορίας.
2011: Αύξηση 13,7% από 1.1.2011 στα τιμολόγια οικιακής κατανάλωσης και συνολική μεσοσταθμική αύξηση 3% (ΥΑ ΠΕΚΑ Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/οικ. 28241 - ΦΕΚ Β 2031/29.12.2010)
2012:  Αύξηση μεσοσταθμικά 9,2% από 1.2.2012 (ΥΑ ΠΕΚΑ Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/οικ. 30094 - ΦΕΚ Β 3044/30.12.2011)
2013: Αύξηση μεσοσταθμικά 8,8% στα τιμολόγια Χαμηλής Τάσης (οικιακό, αγροτικό, εμπορικών & βιοτεχνικών επιχειρήσεων) και επιβολή αυτοτελούς κόστους εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα μεσοσταθμικά 5% (ΥΑ ΠΕΚΑ Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/οικ. 440 - ΦΕΚ Β 20/10.1.2013). Συνολική αύξηση για την οικιακή κατανάλωση 14,8%.
2014: Αύξηση 11% στα τιμολόγια οικιακής κατανάλωσης από 25.7.2014.
Συνολική αύξηση 2009 - 2014: 28%
Επίσης, από 25.7.2014 κι έπειτα δεν ισχύει για τα νοικοκυριά καμία κλιμακωτή χρέωση.
Οι κλίμακες είναι πλέον οι εξής δύο μέχρι 2.000 KWh και από 2.000 KWh και πάνω.

 2. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
(Δηλ. τα τιμολόγια του σημερινού ΑΔΜΗΕ)

2009: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Συστήματος Μεταφοράς διαμορφώνεται σε 0,524 λεπτά/KWh (5,24 €/MWh) για την οικιακή κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.67/1386, 1417, 1429/οικ. 13796 - ΦΕΚ Β΄/1321/3.7.2009)
2010: Δεν υπήρξε αύξηση της μοναδιαίας χρέωσης.
2011: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Συστήματος Μεταφοράς αυξάνεται κατά 15,46%, σε 0,605 λεπτά/KWh (6,05 €/MWh) για την οικιακή κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.67/2170/28381 - ΦΕΚ Β΄/2094/31.12.2010)
2012: Δεν υπήρξε αύξηση της μοναδιαίας χρέωσης.
2013: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Συστήματος Μεταφοράς διαμορφώνεται σε 0,541 λεπτά/KWh (5,41 €/MWh), δηλ. μείωση 10,5% σε σχέση με το 2011 για την οικιακή κατανάλωση (ΡΑΕ/1016/2012).
2014: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Συστήματος Μεταφοράς αυξάνεται κατά 4%, σε 0,563 λεπτά/KWh (5,63 €/MWh) σε σχέση με το 2013 για την οικιακή κατανάλωση (ΡΑΕ/195/2014).
Συνολική αύξηση 2009 - 2014: 7,5%

3. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
(Δηλ. τα τιμολόγια του σημερινού ΔΕΔΔΗΕ)

2009: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Δικτύου Διανομής διαμορφώνεται σε 1,89 λεπτά/KWh (18,9 €/MWh) για την οικιακή κατανάλωση.
 (ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.1.15/1419/οικ. 13798 – ΦΕΚ Β΄/1321/3.7.2009)
2010: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Δικτύου Διανομής αυξάνεται κατά 6,9%, σε 2,02 λεπτά/KWh (20,2 €/MWh) για την οικιακή κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.67/609/οικ. 12311 – ΦΕΚ Β΄/947/30.6.2010) .
2011: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Δικτύου Διανομής αυξάνεται κατά 7,4%, σε 2,17 λεπτά/KWh (21,7 €/MWh) σε σχέση με το 2010 για την οικιακή κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.67/2184/23882 – ΦΕΚ Β΄/2094/31.12.2010) .
2012: Δεν υπήρξε αύξηση της μοναδιαίας χρέωσης.
2013: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Δικτύου Διανομής διαμορφώνεται σε 2,03 λεπτά/KWh (20,3 €/MWh), δηλ. μείωση 6,4% σε σχέση με το 2011 για την οικιακή κατανάλωση (ΡΑΕ/1017/2012).
2014: Η μοναδιαία χρέωση χρήσης Δικτύου Διανομής αυξάνεται κατά 5,4%, σε 2,14 λεπτά/KWh (21,4 €/MWh) σε σχέση με το 2013 για την οικιακή κατανάλωση (ΡΑΕ/196/2014).
Συνολική αύξηση 2009 - 2014: 13,2%

4. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΟΙΝΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ (ΥΚΩ)

2009: Η μοναδιαία χρέωση ΥΚΩ για οικιακή κατανάλωση 1600-2000 KWh το 4μηνο (δηλ. για μια μέση 4μελή οικογένεια) διαμορφώνεται σε 10,8 €/MWh κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.1.15/1416/οικ. 13797 – ΦΕΚ Β΄/1321/3.7.2009).
2010: Η μοναδιαία χρέωση ΥΚΩ για οικιακή κατανάλωση 1600-2000 KWh το 4μηνο (δηλ. για μια μέση 4μελή οικογένεια) μειώνεται κατά 14% σε 9,3 €/MWh κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.1.16/19/οικ. 2829 – ΦΕΚ Β΄/189/25.2.2010).
2011: Η μοναδιαία χρέωση ΥΚΩ για οικιακή κατανάλωση 1600-2000 KWh το 4μηνο (δηλ. για μια μέση 4μελή οικογένεια αυξάνεται κατά 274% σε 34,73 €/MWh κατανάλωση.
(ΥΑ ΠΕΚΑ/Δ5/ΗΛ/Β/Φ.1.17/212328571 – ΦΕΚ Β΄/2095/31.12.2010). 
2012: Η μοναδιαία χρέωση ΥΚΩ για οικιακή κατανάλωση 1600-2000 KWh το 4μηνο (δηλ. για μια μέση 4μελή οικογένεια μειώνεται σε σχέση με το 2011 κατά 55% σε 15,7 €/MWh (Ν. 4067, άρθρο 36, ΦΕΚ Α΄/79/9.4.2012).
2013: Δεν υπήρξε αύξηση της μοναδιαίας χρέωσης.
2014: Αναμένεται αύξηση της τάξης του 79% που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ, όμως δεν αρκεί η απόφασή της και πρέπει να νομοθετηθεί σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ (ΡΑΕ/356/2014).
Συνολική αύξηση 2009 - 2014: 68,76% (ΜΟ όρος τιμών 2010 - 2014 προς τιμή 2009) 
Β. ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΕΛΩΝ & ΦΟΡΩΝ
και οι ΑΥΞΗΣΕΙΣ τους

1. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΑΕΡΙΩΝ ΡΥΠΩΝ (ΕΤΜΕΑΡ) - ΠΡΩΗΝ ΤΕΛΟΣ υπέρ ΑΠΕ:

Η χρέωση μέσω της οποίας επιδοτείται η εγγυημένη τιμή στις ιδιωτικές εταιρείες που εγχέουν ρεύμα στο Σύστημα και στο Δίκτυο από ΑΠΕ. Ο κύριος όγκος της χρέωσης (περίπου το 82%, καταβάλλεται από τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις. Η βιομηχανία είναι σχεδόν απαλλαγμένη από το συγκεκριμένο τέλος). 
2009: Παραμένει 0,3 €/MWh για κάθε κατηγορία κατανάλωσης, όπως έχει διαμορφωθεί από την ΥΑ ΠΕΚΑ Δ6/φ1/οικ.22473/10.10.2006.
2010: Αυξάνεται κατά 1.757% σε 5,57 €/MWh από 1.6.2010 με την ΥΑ ΠΕΚΑ Δ6/Φ1/οικ.11484/ΦΕΚ Β 815/10.6.2010.
2011: Μειώνεται κατά 65% σε 1,95 €/MWh για την οικιακή κατανάλωση με την ΥΑ ΠΕΚΑ Δ5−ΗΛ/Β/Φ.1.17/10745/οικ.28556/ΦΕΚ Β 2095/30.12.2010.
2012: Αυξάνεται κατά 207% σε 5,99 €/MWh για την οικιακή κατανάλωση με την απόφαση ΡΑΕ/1453/2011.
2013: Αυξάνεται για το α’ εξάμηνο κατά 59% σε 9,53 €/MWh για την οικιακή κατανάλωση με την απόφαση ΡΑΕ/1/2013. Και ξανα-αυξάνεται για το β’ εξάμηνο κατά 118,3% σε 20,8 €/MWh για την οικιακή κατανάλωση με την απόφαση ΡΑΕ/323/2013.
2014: Αυξάνεται αρχικά κατά 113% σε 44,42 €/MWh για την οικιακή κατανάλωση από 1.1.2014 με την απόφαση ΡΑΕ/86/2014.
2014: Μετά τις τρομακτικές αντιδράσεις (αφού με την παραπάνω απόφαση μια τετραμελής οικογένεια θα επιδοτούσε κάθε χρόνο τους κερδοσκόπους των ΑΠΕ με 445 €, δηλ. ένα μισθό), η ΡΑΕ αλλάζει την απόφαση και περιορίζει την αύξηση σε 26,3 €/MWh, δηλ. κατά 26,5% σε σχέση με το 2013. (Απόφαση ΡΑΕ/175/2014). Έτσι, τα νοικοκυριά από 1.4.2014 θα επιδοτούν τις ΑΠΕ μόνο με μισό μισθό (197,25 €) και φυσικά πλήρωσαν τους τέσσερις προηγούμενους μήνες με 44,42 €/MWh.
Συνολική αύξηση 2009 - 2014: 14.000% (!!!)

2. ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΦΠΑ

2010: Αύξηση από 9% σε 10% από 1.3.2010 και νέα αύξηση από 10% σε 11% από 1.7.2010.
2011: Αύξηση από 11% σε 13% από 1.1.2011
4% Σταθερή και Μόνιμη Συνολική επιβάρυνση του λογαριασμού, μα και των φόρων, καθώς και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης Ηλεκτρικής Ενέργειας και το ΕΤΜΕΑΡ και όλες
οι υπόλοιπες χρεώσεις (Παραγωγής - Συστήματος - Δικτύου - ΥΚΩ κ.λπ.) επιβαρύνονται με τον αντίστοιχο ΦΠΑ και αφού αθροιστούν συνολικά στο λογαριασμό ξαναμπαίνει συντελεστής ΦΠΑ 13% επί του αθροίσματος!!! Δηλ. πληρώνουμε δυο φορές ΦΠΑ!!!!!!!

3. ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Θεσπίστηκε με το Ν. 3336/2005 για εναρμόνιση με οδηγία της ΕΕ, που προέβλεπε όμως απαλλαγή για την η.ε. ως 1.1.2010. Ενεργοποιήθηκε με το Ν. 3845/6.5.2010 και επιβάλλεται από 2.5.2010 με κόστος 412 €/χιλιόλιτρο Diesel για ηλεκτροπαραγωγή. Η επιβάρυνση για την οικιακή κατανάλωση κυμαίνεται τα χρόνια αυτά μεταξύ 6,5€/MWh και 2,2 €/ MWh.

4. ΕΙΔΙΚΟ ΤΕΛΟΣ 5‰, Ν.2093/92 (άρθρο 9 παρ. 5, 6, 7)
(ή τέλος ΔΕΤΕ - Εκτελωνισμού, όπως λεγόταν αρχικά)

Επιβαρύνει το λογαριασμό κατά 0,5 €/ MWh και υπολογίζεται στους ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΟΥΣ λογαριασμούς επί της αξίας του ρεύματος, προσαυξημένης με τη χρέωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

5. ΤΕΛΟΣ ΝΕΡΙΤ (πρώην ΕΡΤ) - (Ν.4173/26.07.13)

Με το Ν. 1730/1987 θεσπίστηκε τέλος υπέρ ΕΡΤ για κάθε παροχή με μετρητή που ανερχόταν σε 4,24 € το μήνα, δηλ. επιβάρυνση 50,88 € κατ’ έτος.
Με τη διάλυση της ΕΡΤ το Τέλος συνέχισε να εισπράττεται από τους λογαριασμούς και αποδίδονταν από 1.6. 2013 ως και 31.12.2013 στο ΛΑΓΗΕ για τις επιδοτήσεις των ΑΠΕ.
Από 1.1.2014, με απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών (ΦΕΚ/τ.Β/3371/31.12.2013) το Τέλος διαμορφώθηκε σε 3€ μηνιαίως, δηλ. 36€ ετησίως και αποδίδεται στη ΝΕΡΙΤ.

Γ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

·        Μεταξύ 2009 και 2013 η συνολική αύξηση των φόρων στην οικιακή κατανάλωση (μέσα από νέους φόρους, τέλη και αυξήσεις φόρων) είναι της τάξης του 450%, όπως επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Eurostat. Μεταξύ 2009 και α΄ εξαμήνου 2014 φθάνουν στο 526%!!!
·        Η επιβάρυνση των φόρων, τελών κ.λπ. στην τιμή της κιλοβατώρας ανερχόταν σε 16,78% το 2009 και έφτασε το 42,25% το 2013 και το 47% το α’ εξάμηνο του 2014!!! Σε απλά ελληνικά το μισό κόστος κιλοβατώρας που πληρώνει ένα νοικοκυριό είναι φόροι.
·    Η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος (χωρίς φόρους και τέλη), ως συνέπεια της απελευθέρωσης των αγορών, των ιδιωτικοποιήσεων και της διάσπασης της ΔΕΗ σε θυγατρικές ανήλθε μεταξύ 2009 και 2013 σε 38% για όλες μαζί τις δραστηριότητες ηλεκτροδότησης (Παραγωγή - Μεταφορά - Διανομή - Εμπορία).
·        Η συνολική αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος μαζί με τέλη και φόρους ανήλθε μεταξύ 2009 και 2013 σε 64,5% και μεταξύ 2009 - α’ εξάμηνο 2014 σε 71,22%!!! 
(Τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό των αυξήσεων στη μέση τιμή κιλοβατώρας προέρχονται από τη Eurostat - Electricity prices for domestic consumers, from 2007 onwards - bi-annual data [nrg_pc_204]).

Δ. ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

1. ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗΣ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ

·    Επαναφορά της κλιμακωτής χρέωσης 0-800, 800-1000, 1000-1200, 1200-1600, 1600-2000, 2000-3000, 3000 και άνω κιλοβατώρες με φθηνότερες τιμές για τις χαμηλές κλίμακες, δηλ. τα πιο φτωχά και μικρά νοικοκυριά. Ακόμα και με τις σημερινές πανάκριβες τιμές που πουλά η ΔΕΗ, η κλιμάκωση θα επιφέρει άμεση μείωση από 26% ως 10% για τις μικρές και μεσαίες καταναλώσεις.
·    Άμεση ηλεκτροδότηση όλων των κομμένων για χρέη νοικοκυριών, με μεγάλες εκπτώσεις των χρεών και διακανονισμούς πληρωμής σε βάθος χρόνου που θα υπολογίζουν την εισοδηματική ικανότητα της οικογένειας και θα περιλαμβάνουν σταθερό ποσό. Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι και άδικο και ατελέσφορο. Ένα νοικοκυριό μπορεί να διακανονίσει τα χρέη του στη ΔΕΗ, αλλά πρέπει να πληρώνει στο ακέραιο τους επόμενους λογαριασμούς, τους οποίους φυσικά και ΔΕΝ μπορεί για τους ίδιους λόγους που δεν πλήρωσε τους προηγούμενους.
·    Άμεση κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και του τέλους εκτελωνισμού 5/1οοο. Το δεύτερο είναι απλώς ένα χαράτσι και δεν προσφέρει και μεγάλη ανακούφιση η κατάργησή του. Το πρώτο είναι χαράτσι με τη βούλα της ΕΕ και επιβάλλεται στις ποσότητες diesel που καίει η ΔΕΗ μόνο στα αυτόνομα συστήματα ηλεκτροπαραγωγής των μικρότερων νησιών. Η ΔΕΗ αποζημιώνεται και γι’ αυτό και για τους φόρους σε αυτό από τις ΥΚΩ. ΔΕΝ μπορεί να μετακυλίεται στην κατανάλωση. Η κατάργησή του θα επιφέρει άμεση μείωση σε μια 4μελή οικογένεια με μέση κατανάλωση 4μηνου 2200 KWh της τάξης του 5% στο λογαριασμό της.
·     Ενιαία Καθετοποιημένη ΔΕΗ σε Παραγωγή - Μεταφορά - Διανομή - Προμήθεια και άρα ενιαία τιμή, χρέωση και ενιαίος λογαριασμός ρεύματος. Πέρα από τις οικονομίες κλίμακας και την φθηνότερη τιμή ρεύματος που θα επιφέρει άμεσα η ενοποίηση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, θα γλιτώσει και η ΔΕΗ και τα νοικοκυριά και η βιομηχανία κ.ο.κ. από τους απανωτούς ΦΠΑ σε κάθε ξεχωριστή χρέωση που αθροίζονται για να υπολογιστεί ο γενικός ΦΠΑ στο ρεύμα. Σε ένα μεταβατικό στάδιο και στα πλαίσια των οδηγιών της ΕΕ: κάλλιστα τα δίκτυα μπορούν να παραμένουν στον Όμιλο και να γίνει μόνο ο λογαριασμός ενιαίος. Η τιμή της κιλοβατώρας, οι επενδύσεις της ΔΕΗ σε Παραγωγή - Μεταφορά - Διανομή, το καύσιμο κ.ο.κ. θα αποφασίζονται βάσει εθνικού δημοκρατικού σχεδιασμού από την κυβέρνηση και το κοινοβούλιο κι όχι από την κάθε ΡΑΕ. Αυτό επιβάλει το Σύνταγμα της χώρας (άρθρα 105, 106). Κοινώς, ας το κάνουμε όπως η Γαλλία. Κι αυτή στην ΕΕ είναι. Η μεγαλύτερη εξοικονόμηση και μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης βρίσκεται φυσικά εδώ και είναι ανυπολόγιστη.
·     Ενιαίος λογαριασμός σημαίνει καμία ξεχωριστή χρέωση για ΥΚΩ. Υποχρέωση μιας δημόσιας επιχείρησης είναι να δίνει ρεύμα στην Πίνδο και στο Καστελλόριζο. Ας τα αφαιρέσει από τα κέρδη των μετόχων της. Το ίδιο ισχύει και για τους ιδιώτες παρόχους WATT & VOLT A.E. και ELPEDISON Α.Ε. που εισπράττουν κι αυτοί από το λογαριασμό των νοικοκυριών «Υπηρεσίες Κοινωνικής Ωφέλειας». Τι κοινωνική ωφέλεια παρέχουν βέβαια…. ουδείς γνωρίζει (δες και ΡΑΕ/356/2014 - ΦΕΚ Β΄/1873/10.7.2014). Η κατάργησή τους θα επιφέρει άμεση μείωση σε μια 4μελή οικογένεια με μέση κατανάλωση 4μηνου 2200 KWh της τάξης του 14% στο λογαριασμό της.
·     Άμεση μείωση του ΦΠΑ, καταρχήν στα επίπεδα προ κρίσης (9%). Το ρεύμα είναι αγαθό πρώτης ανάγκης για το σύγχρονο άνθρωπο, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν παπούτσι ή μεταξωτή κορδέλα. Δηλαδή άμεση μείωση του συνολικού λογαριασμού κατά 4%.
·    Να καταργηθεί το ΕΤΜΕΑΡ. Δεν έχουν καμία υποχρέωση οι πολίτες να επιδοτούν ιδιωτικές επιχειρήσεις («πράσινες», κόκκινες, «μαύρες», λαχανί με ροζ ελεφαντάκια… αδιάφορο). Δεν μπορεί μια 4μελής οικογένεια να πληρώνει 200 και 500€ το χρόνο για τον Κοπελούζο, το Μυτιληναίο, την ENEL και την EdF-Energies Nouvelles, που κερδοσκοπούν, χαρατσώνουν και επιδοτούνται για ηλεκτροπαραγωγή και με «αέρα» και με «αέριο» και φιλοδοξούν να είναι οι νέοι μεσάζοντες με τα ΝΟΜΕ. 
Η κατάργησή του θα επιφέρει άμεση ανακούφιση σε μια 4μελή οικογένεια με μέση κατανάλωση 4μηνου 2200 KWh, με μείωση της τάξης του 22% στο λογαριασμό της.
·  Μόνο από την κατάργηση των διαφόρων φόρων και τελών και την επαναφορά της κλιμακωτής τιμολόγησης η μείωση στο λογαριασμό του ρεύματος για μια μέση τετραμελή οικογένεια (2200 KWh/4μηνο) ξεπερνά το 41%!! Αν προστεθεί και η κατάργηση των απαράδεκτων ΥΚΩ, η μείωση φτάνει το 55%!!!!
 2. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

·    Η ΔΕΗ πρέπει να επανέλθει στο σκοπό της. Ακριβώς όπως όριζε το Βασιλικό Νομοθετικό Διάταγμα Ιδρύσεώς της (Ν. 1468/7.8.1950) : να αξιοποιεί οικονομικά τους εγχώριους και λοιπούς πόρους και να παρέχει στη φθηνότερη τιμή το ρεύμα χωρίς διάκριση μεταξύ αστικών και αγροτικών πληθυσμών. Να εγγυάται την ηλεκτροδότηση και του φτωχότερου χωριού και νοικοκυριού. Αυτό προϋποθέτει να ξαναγίνει ενιαία και καθετοποιημένη, λειτουργώντας για μια ακόμη φορά σαν η ατμομηχανή της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Άρα δεν μπορεί να πουλιέται, να επιδοτεί τους ανταγωνιστές της, να καθορίζουν τα λόμπυ συμφερόντων που κυβερνούν (μέσω και της ΡΑΕ) με τι θα παράγει, τι δίκτυα θα φτιάχνει και πώς θα κομματιαστεί και θα διαλυθεί. Βασική προτεραιότητα είναι να ξαναγίνει μια ενιαία τεράστια οικονομία κλίμακος που θα κατευθύνει επενδύσεις για να ξαναζωντανέψει την απασχόληση και την εσωτερική αγορά.
·  Η ίδια η ΡΑΕ παραδέχεται ότι έχουμε το πιο αντιπαραγωγικό, ανορθολογικό, ακριβό και παράλογο μοντέλο ηλεκτροδότησης. Προτείνει φυσικά να συνεχίσουμε ακόμα περισσότερο τον παραλογισμό. Αυτός είναι ο ενεργειακός σχεδιασμός που κάνουν οι αγορές. Η χώρα χρειάζεται κεντρικό εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, με δημοκρατικό χαρακτήρα που σημαίνει -όχι ο καθένας ό,τι του έρθει: μα σχέδιο και προτεραιότητες με κριτήριο τις άμεσες καταρχήν βιοποριστικές ανάγκες της κοινωνίας και την ανάγκη άμεσης αναζωογόνησης της οικονομίας που βρίσκεται πάνω από 5 χρόνια σε βαθύ κώμα.
Σε μια τέτοια ανθρωπιστική κρίση δεν μπορούν να δίνονται επιδοτήσεις 4,5 δις € στην 5ετία 2009-2013 στους ιδιώτες ΑΠΕτζήδες για να ρημάζουν το φυσικό περιβάλλον της χώρας, ούτε να κατασκευάζονται χιλιάδες γραμμές και πανάκριβα έργα δικτύων για να συνδεθούν οι επιδοτούμενοι με την Αθήνα. Αυτά προσθέτουν πολλά ακόμα εκατομμύρια στην πλάτη του ελληνικού λαού, συν το κόστος του πανάκριβου φυσικού αερίου που απαιτούν για να υποστηρίζεται η τυχαία και τυχάρπαστη λειτουργία τους και συν, τις επιδοτήσεις των ίδιων ως παραγωγών από φ.α. Να σημειωθεί ότι το κόστος επιδότησης των ιδιωτικών εταιρειών ΑΠΕ θα φτάσει τα 2 δις € και το 2014 και το 2015 –όπως δείχνουν τα στοιχεία του ΛΑΓΗΕ.
Αυτός ο παραλογισμός πρέπει να τελειώσει. ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκά) μόνο στις στέγες και στα νησιά (και σε σημεία που δεν φαίνονται, δεν επηρεάζουν το οικοσύστημα και τις άλλες οικονομικές δραστηριότητες) και εν γένει με πολύ φειδώ. Ειδικά οι ανεμογεννήτριες, μόνο σε μη διασυνδεδεμένα νησιά, που δεν προορίζονται για διασύνδεση, προκειμένου να εξοικονομούν το πανάκριβο ντήζελ και να μηδενίσουν την υποχρέωση της χώρας προς την ΕΕ για ειδικό φόρο ενεργειακής κατανάλωσης στο ντήζελ. Αν βέβαια μπορούν, όχι να ηλεκτροδοτήσουν, μα έστω να συμβάλλουν στην ηλεκτροδότηση κάποιου νησιού…
Η υλοποίηση λοιπόν, του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού δεν μπορεί παρά να γίνει από αυτόν που τον υλοποίησε και την προηγούμενη φορά, τη ΔΕΗ. Μια ΔΕΗ, όχι κομματιασμένη –φάντασμα του εαυτού της, εκποιούμενη και ρημαγμένη από τις χρηματιστηριακές διακυμάνσεις και τους παράγοντες της αγοράς, λυμαινόμενη από παράσιτα και διοικούμενη από υπαλλήλους της τρόικας και μισθοδοτούμενους από τους «ανταγωνιστές» της, μα εξυγιασμένη, ενιαία και αδιαίρετη, που θα λειτουργεί όχι σαν υπουργείο, μα σαν δημόσια επιχείρηση «λειτουργούσα χάριν του δημοσίου συμφέροντος αλλά κατά τους κανόνας της ιδιωτικής οικονομίας», όπως έλεγε το ιδρυτικό της διάταγμα. Που θα πει, αξιοποιώντας και αναπτύσσοντας με το μέγιστο όφελος τους πόρους και την τεχνολογία που διαθέτει και αναπτύσσοντας κάθε νέα καινοτομία και παραγωγική δυνατότητα και προσφέροντάς τα για την ωφέλεια του δημοσίου. Δηλαδή, σαν πραγματικά αποτελεσματική επιχείρηση του ελληνικού λαού.

* Η Φλώρα ΠΑΠΑΔΕΔΕ είναι Πολιτικός Επιστήμονας - Οικονομολόγος ΜSc. Μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΠ/ΔΕΗ και Μέλος της Ε.Ε. της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ

** Το άρθρο γράφτηκε στο τέλος του 2014

Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015

Αντί η ΓΕΝΟΠ να επιμενει σε υπογραφη ΣΣΕ με τις μνημονιακες δεσμευσεις περικοπων και σε σχεδιασμους καλυψης του δανειου με παρακρατηση από το μισθο των εργαζομενων, γιατι δεν παρενεβη και δεν παρεμβαινει όπως η ΟΤΟΕ;

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
       13-2-2015 

Με τον Ν. 4172/2013 (άρ. 13, παρ. 3) και την Υπουργική Απόφαση ΠΟΛ.1034/30.1.2014, οι παροχές σε είδος που αφορούν στην κάλυψη αναγκών για Βρεφονηπιακούς Σταθμούς, Κατασκηνώσεις, Δάνεια, κλπ που έχουν χορηγηθεί μετά από την 1/1/2014, μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, πρέπει να φορολογούνται γιατί αποτελούν έμμεσο εισόδημα για τους εργαζόμενους.
Η χορήγηση των παροχών αυτών - που οι περισσότερες προβλέπονται στις Συλλογικές Συμβάσεις - αφορούν σε ειδικό σκοπό, η εξυπηρέτηση του οποίου διευκολύνει και συμβάλλει στη καλύτερη δυνατή παροχή και απόδοση των υπηρεσιών των εργαζομένων στην εργασία τους.
Σε μια περίοδο που τα τελευταία χρόνια με την εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών και τις τεράστιες μειώσεις στο εισόδημα των εργαζομένων και την φορολογική λαίλαπα που υπήρξε οι σημαντικές αυτές παροχές αποτελούν ανακούφιση για την ικανοποίηση των αναγκών των εργαζομένων. 
Μετά από πρωτοβουλίες της ΟΤΟΕ η αρμόδια Γραμματεία του Υπουργείου Οικονομικών συμφώνησε και απάντησε θετικά. Μετά την θετική αυτή απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών και οι ελεγκτικές εταιρείες των Τραπεζών που ελέγχουν τα φορολογικά θέματα, συμφώνησαν για τη μη φορολόγηση των παροχών σε είδος, για τους εργαζόμενους στις Τράπεζες. 
Η πλειοψηφία της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ αντί να υπερασπίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων έχει επιδοθεί με επιμονή μήνες τώρα να συζητά με τη Διοίκηση της ΔΕΗ για την υπογραφή πρόωρα και άκαιρα νέας ΣΣΕ με βασικό στοιχείο από την υπογραφή της ΣΣΕ να διασφαλίσει την κάλυψη του δανείου που πήρε πριν 5 χρόνια από τη Διοίκηση.
Ταυτόχρονα διανύει μια παραλυτική κατάσταση λειτουργίας και δράσης με την επιδίωξη άγονων αντιπαραθέσεων για την αναμόρφωση του προεδρείου σε μια κρίσιμη περίοδο για την προοπτική της Επιχείρησης και τα συμφέροντα των εργαζομένων. 
ΚΑΛΟΥΜΕ την ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλία συζήτησης με το Υπουργείο Οικονομικών και τη ΔΕΗ για τη μη φορολόγηση των παροχών σε είδος και για τους εργαζόμενους στην Επιχείρηση.
  

Η Συντονιστική Επιτροπή

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ! Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ να απαλλαγει απο τακτικες που συμβαλλουν στον εκφυλισμο και την απαξιωση του συνδ. κινηματος

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
                                                                     23 - 11 - 2014

Τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου στις 13:30 - μετά από 2,5 μήνες από την προηγούμενη συνεδρίαση -  θα συνεδριάσει το Δ.Σ. της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ με σοβαρά θέματα συζήτησης (Πορεία ΣΣΕ, Απεργία ΓΣΕΕ 27/11, Άρση επίταξης, ΑΔΜΗΕ, Οργανωτικά & Οικονομικά θέματα). 
Για μια ακόμη φορά, όπως και στην προηγούμενη συνεδρίαση στην Πτολεμαΐδα η Διοίκηση της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ αποδέχεται «χορηγία» της Διοίκησης της ΔΕΗ με κάλυψη εκτός έδρας των μελών του Δ.Σ. από την επαρχία με αιτιολογία ότι πριν την συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΓΕΝΟΠ θα υπάρξει ενημέρωση από τη Διοίκηση για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων για την υπό κατάρτιση ΕΣΣΕ.
Μέχρι τώρα, αργά το βράδυ οι 2 εκπρόσωποι μας στο Δ.Σ. της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ οι οποίοι είναι από την Αθήνα δεν έχουν καμία ειδοποίηση για την αυριανή, πρωινή ενημέρωση με τη Διοίκηση της Επιχείρησης. 
Οι συνεχιζόμενες τέτοιες πρακτικές και η σύμπλευση με αυτές Διοικητικών στελεχών αποτελούν απαράδεκτες ενέργειες που εκθέτουν το Συνδικάτο στα μάτια των εργαζομένων και της κοινωνίας.  
Με τέτοιες πρακτικές δεν μπορεί η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ να ανακτήσει το κύρος και την αξιοπιστία της. Αποδεικνύουν μια υποταγμένη και απόλυτα εξαρτημένη ΓΕΝΟΠ στην εργοδοσία και κατ’ επέκταση από τη Διοίκηση και την κυβέρνηση που θα βρίσκεται σε ομηρία και αδυναμία να ασκήσει οτιδήποτε που να μοιάζει έστω με συνδικαλισμό. 
Καλούμε την πλειοψηφία της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ να βάλει τέλος σε τέτοιες εκφυλιστικές τακτικές.
Οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ έχουν απαίτηση για αλλαγή πορείας. Για μια Ομοσπονδία που θα απαλλαγεί από τακτικές που συμβάλλουν στον εκφυλισμό και την απαξίωση του συνδικαλιστικού κινήματος.
Μια Ομοσπονδία που θα οργανώνει, θα συντονίζει και θα συντονίζεται με κάθε αγωνιστική διάθεση των Πρωτοβάθμιων Σωματείων και των εργαζομένων.

   Η Συντονιστική Επιτροπή

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

Νεα Συλλογικη Συμβαση Εργασιας ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ: Ή στραβος ειναι ο γιαλος ή στραβα αρμενιζουμε…»

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΗ  Σαράντου
Μέλος του Δ.Σ του Σωματείου Ορυχείων - Σταθμών Δ.Ε.Η  Μεγ/λης
Μέλος της «ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ»

Σε συζητήσεις έχει προχωρήσει η Διοίκηση της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ για υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης για τους εργαζομένους σε ΔΕΗ Α.Ε, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ μετά από υποτυπώδη συζήτηση στην συνεδρίαση του Δ.Σ. στις αρχές Σεπτέμβρη στην Πτολεμαΐδα. Παρ’ ότι τα Σωματεία δεν έχουν διατυπώσει τις θέσεις τους, μέσω διαρροών σε ΜΜΕ και από συνδικαλιστές, κυκλοφορούν σενάρια και φήμες με σκοπό να δημιουργηθεί κλίμα, να μετρηθούν «διαθέσεις» μεταξύ των Σωματείων και των εργαζομένων.
Η ισχύουσα ΣΣΕ λήγει στο τέλος Μαΐου  2015 και με την πάροδο της τρίμηνης μετενέργειας θα έχει ισχύ μέχρι τέλος Αυγούστου.
Γιατί τόση βιασύνη από μέρους της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ ;
Γιατί η υπογραφή της ΣΣΕ είναι πρώτη προτεραιότητα για τη Διοίκηση της ΓΕΝΟΠ ;

Στην σημερινή συγκυρία με την ρευστότητα των γενικότερων κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων, τη διαδικασία ξεπουλήματος του ΑΔΜΗΕ να οδεύει στην τελική της φάση και την ψήφιση της «Μικρής» ΔΕΗ, βασική προτεραιότητα στη δράση του σ.κ. πρέπει να αποτελεί η ανάληψη πρωτοβουλιών ενάντια στο ξεπούλημα και τη διάλυση του ΑΔΜΗΕ και της ΔΕΗ. Αυτό έχει υποβαθμιστεί για να μην πω ότι θεωρείται από την πλειοψηφία της ΓΕΝΟΠ ζήτημα που έχει «κλείσει» ή «έχει πάρει» την πορεία του μετά την ψήφιση των σχετικών νόμων.
Η ανάγκη διασφάλισης εργασιακών δικαιωμάτων που θα προκύψει, αν παρ’ ελπίδα δεν αποτραπεί το ξεπούλημα π.χ του ΑΔΜΗΕ, μπορεί να επιτευχθεί με ρυθμίσεις ΣΣΕ με τη Διοίκηση της εν λόγω Εταιρείας, έχοντας το ζήτημα αυτό ενταγμένο διεκδικητικά και βεβαίως με αγωνιστική στόχευση σε κάθε περίπτωση. 
Πέρα από την γενικότερη συγκυρία πρέπει να μην ξεχνάμε - αν δεν λαμβάνεται υπ’ όψη δείχνει άλλα πράγματα - ότι οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ παραμένουν σε καθεστώς επιστράτευσης και αυτό όσο και να δηλώνουμε και να δείχνουμε ότι δεν μας τρομάζει, είναι μια πραγματικότητα που ενδεχόμενα να δημιουργήσει δυσκολίες στην αγωνιστική παρέμβαση του σ.κ. 
Το συνδ. κίνημα πρέπει να κάνει ξεκάθαρο στους εργαζόμενους, στην κυβέρνηση και τη Διοίκηση της ΔΕΗ, ότι δεν πρόκειται να νομιμοποιήσει τις μνημονιακές αντεργατικές πολιτικές, δεν θα συμφωνήσει και δεν θα υπογράψει καμία μείωση μισθού.
Ακόμη και στην περίπτωση που υπάρχουν δεσμεύσεις από μνημονιακούς νόμους (υπέρβαση πλαφόν μισθοδοσίας της ΔΕΗ), αυτό αφορά τη Διοίκηση και τις επιλογές της και όχι το σ.κ. και τους εργαζόμενους που έχουν υποστεί τρομακτικές μειώσεις μισθών, με τεράστιες ελλείψεις τεχνικού προσωπικού, που εργάζονται χωρίς να αμείβονται (πλαφόν) για την παροχή της εργασίας τους στην Επιχείρηση. 
Εκτός όμως από το θέμα της ουσίας, υπάρχει και το θέμα της διαδικασίας. Δεν νοείται να γίνεται μια διαδικασία στα «μουλωχτά» ερήμην ακόμη και των μελών του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας και ακόμη περισσότερο χωρίς διαβούλευση με τα Σωματεία που θα κληθούν να υπογράψουν και χωρίς ενημέρωση και συζήτηση με τους εργαζόμενους. 
Το διεκδικητικό πλαίσιο με το οποίο θα πάμε στον κατάλληλο χρόνο σε διαπραγμάτευση κατ’ αρχήν πρέπει να περιλαμβάνει: Επαναφορά σε ισχύ του μισθολογίου (χρονοεπιδόματα, άρση πλαφόν, κλπ). Διατήρηση σε ισχύ όλων των θεσμικών όρων των παλαιότερων ΣΣΕ και στις διεκδικήσεις μας να ενταχθούν όλα τα γενικότερα θέματα που αφορούν όλους τους εργαζόμενους και τη ΔΕΗ (οικονομικά - επιδόματα, προσλήψεις, διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα ΔΕΗ, ασφαλιστικά, φορολογικά, κλπ).
Εκτός από το θέμα της ΣΣΕ υπάρχουν και θέματα ευρύτερων διεκδικήσεων των εργαζομένων τα οποία η πλειοψηφία της ΓΕΝΟΠ συνειδητά τα υποβαθμίζει όπως επίσης και θέματα που αφορούν την προοπτική της ΔΕΗ τα οποία επίσης υποβαθμίζονται.
Άρα η συζήτηση και κυρίως η υπογραφή νέας ΣΣΕ - όταν μάλιστα έχουμε αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι τη λήξη της σημερινής ΣΣΕ - πρέπει να ξεκινήσει σε «δεύτερο χρόνο» με ουσιαστική συζήτηση μεταξύ των Σωματείων, των εργαζομένων και συνολικά του σ.κ.

Μετά την επιδίωξη ξεπουλήματος του ΑΔΜΗΕ και της «Μικρής ΔΕΗ», προωθείται από την  κυβέρνηση το νέο Σύστημα αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ - «Ρυθμιζόμενη προθεσμιακή αγορά ηλεκτρισμού»), ένα καταστροφικό για τη ΔΕΗ μηχανισμό, για την πρόσβαση τρίτων στη λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή, βάσει του οποίου θα υποχρεούται η ΔΕΗ να ξεπουλά το 30% της προβλεπόμενης ισχύος σε ιδιώτες κάτω της τιμής του κόστους.
Με τις νέες αυτές ρυθμίσεις αυξάνονται περαιτέρω οι προκλητικές επιδοτήσεις στους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς, με συνέπεια την ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των τιμολογίων, εξυπηρετώντας τους ομίλους των νέων μεταπρατών ενέργειας, καταστρέφοντας ταυτόχρονα την εναπομείνασα ελληνική βιομηχανία και οδηγώντας σίγουρα στην χρεωκοπία και την πλήρη διάλυση τη ΔΕΗ.
Μόνη διέξοδος είναι να δώσουμε όλοι μαζί τον αγώνα και να αποτρέψουμε τα σχέδια της κυβέρνησης.
Έστω κι αν το Συνδικάτο μας έχει από καιρό τραυματισμένη την αξιοπιστία του στη συνείδησή μας, προ πάντων στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, κι είναι ευάλωτο σε κάθε είδους πιέσεις. Έστω κι αν αποφεύγει να εντάξει στην οπτική του το συνολικό πλαίσιο στο οποίο εκτυλίσσεται, η παρούσα πράξη του δράματος της ΔΕΗ.
Πρέπει όλοι μαζί να παλέψουμε: ΓΙΑ 100% ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΕΗ, με αποκλειστικότητα στην παραγωγή, μεταφορά και διανομή ηλ. ενέργειας, στην υπηρεσία του Ελληνικού λαού.
Να υπερασπιστούμε την ενέργεια και τα υπόλοιπα κοινωνικά αγαθά που ιδιωτικοποιούνται. Να σταματήσει η λεηλασία της χώρας. Να απαλλαγούμε από τους χονδρέμπορους της κυβέρνησης, οι οποίοι δίνουν «γη και ύδωρ», προκειμένου να τους κρατήσουν τα αφεντικά τους στην εξουσία.  
Η ανάγκη μιας νέας προοπτικής της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, με κάθαρση, σύνθεση και αποφασιστικότητα που θα έβαζε τέλος σε προηγούμενες λαθεμένες και εκφυλιστικές τακτικές και σε αδιαφανείς δραστηριότητες που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα (ΟΚΔΕ - Κινητή Τηλεφωνία) δεν κατέστη δυνατό να επιτευχθεί και μετά το πρόσφατο Συνέδριο του Ιουνίου με ευθύνη των παρατάξεων ΕΑΜΕ - ΔΑΚΕ. 
Οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ έχουμε απαίτηση για αλλαγή πορείας. Για μια Ομοσπονδία που θα απαλλαγεί από τακτικές και «δράσεις» που συμβάλλουν στον εκφυλισμό και την απαξίωση του συνδ. κινήματος.
Μια ΓΕΝΟΠ που θα οργανώνει, θα συντονίζει και θα συντονίζεται με κάθε αγωνιστική διάθεση των Πρωτοβάθμιων Σωματείων και των εργαζομένων και δεν θα εξαντλείται σε άσφαιρες «αγωνιστικές» κορώνες. 

Παρασκευή 25 Ιουλίου 2014

ΧΑΘΗΚΕ ΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΠΟΤΕ

Του ΛΟΤΣΙΟΥ Θανάση

Μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Επιστημονικού
Προσωπικού ΔΕΗ (ΣΕΠ/ΔΕΗ)

Μεσάνυχτα Τετάρτης και οι πύλες των Σταθμών παραγωγής πλημμυρίσανε από κόσμο της Δυτικής Μακεδονίας. 
Εργαζόμενοι, γυναίκες, παιδιά, γέροντες κυρίως κατοίκων των κοινοτήτων που γειτνιάζουν με τους σταθμούς παραγωγής. Θυμίζουν στιγμές του 1991-1993 με πολύ περισσότερο πραγματικά κόσμο τώρα και με παρόντες όλους τους φορείς. 
Έντονη ήταν η αγανάκτηση του κόσμου και των εργαζομένων για το ξεπούλημα της ΔΕΗ με μεγάλη διάθεση να πάει κόντρα στην κυβερνητική επιλογή  και να αγωνιστεί για να μην περάσει το νομοσχέδιο για τη μικρή ΔΕΗ. Όλοι ήταν εκεί κανείς συνάδελφος δεν πήγε για  δουλειά. 
Κυριακή έληξε η απεργία αλλά ο κόσμος και Δευτέρα βράδυ έδωσε το παρόν στις πύλες των ΑΗΣ αποδεικνύοντας ότι είχε διάθεση για συνέχιση του αγώνα. 
Για όσους έχουν ζήσει τις απεργίες και το κλίμα που υπήρχε το 1991-1993 καταλάβαινε ότι κάτι λείπει, κάτι διαφορετικό διαχέονταν στην ατμόσφαιρα. Μία ηττοπάθεια και μια έλλειψη αγωνιστικής διάθεσης και ελπίδας από την ηγετική ομάδα των συνδικαλιστών και των τοπικών αρχόντων κάτι που επιβεβαιώθηκε μερικές μέρες αργότερα. 
Με την ανακοίνωση της επιστράτευσης παραδώσανε τα όπλα (που δεν τα είχαν σηκώσει καν) πρώτα πρώτα ο Σπάρτακος με την βιαστική του ανακοίνωση, λες και τους έφυγε ένα βάρος από πάνω τους. Η αίσθηση του κόσμου και των εργαζόμενων είναι ότι η υπόθεση ήταν πουλημένη κάτι που εκφράστηκε από πολλούς στις συζητήσεις το βράδυ στις πύλες των ΑΗΣ με μέλη του ΔΣ της ΓΕΝΟΠ. 
Έγινε μια απεργία που δεν αποφασίστηκε από τους ίδιους τους εργαζόμενους όπως θα όφειλε να δρομολογήσει η ΓΕΝΟΠ, για να πάρουν μόνοι τους τις αποφάσεις ως προς το πότε, με ποιους τρόπους  θα κάνουν τον αγώνα και πότε θα τον τελειώσουν, έναν αγώνα  που αφορά το μέλλον τους και το μέλλον ολόκληρης της Δυτικής Μακεδονίας. 
Η δική μου άποψη είναι ότι η μαζικότητα που εκφράστηκε από όλη την τοπική κοινωνία και τους φορείς, (με συμμετέχοντες τις νεοεκλεγέντες αρχές που το πήραν σχετικά ζεστά το θέμα σε αντιδιαστολή με τους απερχόμενους που λειτουργούσαν μόνο υπό την πίεση των γεγονότων) φόβισε κυρίως  τους υποτακτικούς των κομμάτων που υπάρχουν μέσα στο συνδικαλιστικό και πολιτικό σύστημα της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας.
Πιστεύω πως αν δεν πίεσαν, τουλάχιστον προσεύχονταν να γίνει η επιστράτευση, μπροστά στο αδιέξοδο που βρέθηκαν, στο πώς θα διαχειρισθούνε την μαζικότητα και την μαχητικότητα του κόσμου.

Υποσημείωση: 1. Οι συμμαχίες που γίνανε στο τελευταίο συνέδριο της ΓΕΝΟΠ που είχε σαν αποτέλεσμα την εκλογή προεδρείου μετά από πολύ καιρό και έδωσε ελπίδα σε πολλούς ότι θα υπάρξει συντονισμένη αντίδραση και αγώνας να μη περάσει το ξεπούλημα της ΔΕΗ και του ορυκτού πλούτου της χώρας απέδειξε για ακόμα μία φορά ότι σημασία έχει, όχι με πόσους κάνεις συμμαχίες , αλλά με ποιούς.
2. Ίσως το πιο σημαντικό είναι να μην ξεχνάμε ότι οι αγώνες θέλουν  μπροστάρηδες με καθαρά κούτελα.

Δευτέρα 21 Ιουλίου 2014

Εκδήλωση - συζήτηση της "ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ"


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
21-7-2014

  Την Τετάρτη 23 Ιουλίου 2014  η  «Αγωνιστική Ενότητα» εργαζομένων ΔΕΗ
 διοργανώνει εκδήλωση - συζήτηση
στις  4  το μεσημέρι
 στο κτίριο της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ (ισόγειο, Στουρνάρη 73 - 75)

με θέμα συζήτησης: 
Θεσμικό πλαίσιο για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις
 και τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας
  
Ομιλητής: 
Αποστόλης ΚΑΨΑΛΗΣ
Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΝΕ/ΓΣΕΕ
  

Η Γραμματεία 
της «ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ»